A természet patikája

oscillococcinum
fotó: Guyhom

Mivel szamárfülesné fütyülni akart a karácsonyi influenzára, tegnap megkért, hogy vegyek neki Os­cil­lo­cocc­i­nu­mot. Mindössze 6 db egy grammos kapszula van egy dobozban, ami 907 forintba kerül, ezért miután hazaértem a patikából, azonnal fel is csaptam az internetet, hogy kiderítsem, vajon mi kerül rajta ennyibe.

(Üljön le mindenki, aki még nem nézett utána.)

Ez a „homeopátiás gyógy­szer­ké­szít­mény” a pézsmaréce (népies nevén némakacsa) szívéből és májából készül. Ugye ez már önmagában is elég meglepő (olyasmire számítottam, hogy valami 4000 méter magasan élő virág szirmaiból készül), de az még inkább, hogy a kacsabelsőséget olyan hígításban tartalmazza, hogy a 0,15 gramm laktóz-monohidrát (tejcukor) és 0,85 gramm szacharóz (szintén cukor) mellett az 1 grammos adagban – akárhogy is számolom – nem jut neki hely.

A recept 1925 óta változatlan. Fognak 1 liter szőlőcukorral ízesített hasnyálat (vagy legalábbis az ipari megfelelőjét), beleraknak 35 gramm pézsmaréce májat és 15 gramm szívet, lefedik és 40 napig állni hagyják. A feloldódott kacsabelsőségből aztán kimernek egy decispohárnyit, kiöntik, majd az üres poharat felöntik „ultratiszta” vízzel – ami a pohár falán maradó pézsmarécelével állítólag éppen 1:100 arányú keveréket alkot –, és jól összerázzák. Mindezt 200-szor megismétlik. (Tulajdonképpen 200-szor kiöblítik a trutymóspoharat.) Az eredmény egy olyan híg keverék, aminek az arányának a leírásához nincs elég nulla a számítógépemben. Komolyan. Ja, és ebből a tulajdonképpen tiszta vízből 0,01 milliliternyi jut arra az egy-egy gramm apró cukorgolyóra, amit egy adag kapszula tartalmaz.

Nem vagyok egy nagy matekos, így kénytelen vagyok elhinni a Wikipédiának, hogy ezekből a végtelenül híg trutymóval átitatott cukorgolyócskákból az ismert világegyetem többszörösét kéne megennünk, hogy az eredeti récelé egyetlen molekuláját is a gyomrunkban tudjuk – bár nem értem, miért akarnánk egyáltalán ilyesmit csinálni.

Én legalábbis nem akarok, és már szamárfülesné sem akar, úgyhogy holnap mehetek vissza a 907 forintomért.

[Megjegyzés: bár a fenti, végtelenségig való hígítási eljárás nagyüzemi méretekben bizonyára máshogy történik, a szemléletesség kedvéért az eredeti, zseniális módszert írtam le, amit a nagy Szemjon Nyikolajevics Korszakov talált fel.]

Reklámok

2 Replies to “A természet patikája”

MINDEN vélemény SZÁMÍT!

