Szamárfüles bodzaszörp receptje

Elderflower Cordial 2010
fotó: Claire Sutton

Update: A tanulságokat levonva következő nyáron megcsináltam a tökéletes verziót.

A bodzaszörpöt végül megcsináltam. Talán nem lett a világ legjobb bodzaszörpje, de azért finom. A recept és tanulságok:

Hozzávalók:
30 db bodzavirág
1 kg cukor
3 liter víz
30 gramm aszkorbinsav
1 dl citromlé

Az elkészítés menete:
A bodzavirágokat a zöld szárakról amennyire tudtam levagdostam, és egy 5 literes lábosba tettem. Annyi vizet öntöttem rá, hogy bőven ellepje, rátettem egy kistányért, hogy víz alá kerüljön az összes virág, és lefedtem. Ezután hosszasan bosszankodtam, hogy kellett volna venni pár citromot, vagy legalább citromlét, és aszkorbinsavat, mert talán randán be fog barnulni az egész. Szerencsére szamárfülesné talált a hűtő mélyén kb. 1 deciliter régi citromlevet, és ráöntötte.

Ezután pár napig tervezgettem, hogy veszek aszkorbinsavat, ami ugye a nyers C-vitamin. A második nap mindenesetre a bodzás ázatot jól megkevergettem. Ekkor már elég jól illatozott. A harmadik nap végül sikerült útba ejteni egy patikát hazafelé, és vettünk 100 gramm aszkorbinsavat 934 Ft-ért.

Otthon ezután újult erővel láttam neki a bodzaszörp készítésnek. Ezt azzal kezdtem, hogy tájékoztattam szamárfülesnét, hogy ma fogom befejezni, és lehetőleg ne szóljon bele.

A lábosból kivettem a bodzavirágokat, leszűrtem a levet, és visszaöntöttem a kiöblített lábosba. Ezután beleöntöttem 1 kg kristálycukrot, és felforraltam a levet. Bár megígérte, hogy nem szól bele, ezen a ponton éles vitába keveredtem szamárfülesnével, mert szerinte a C-vitamin (már a bodzában lévő) forró vízben feloldódik. Ezért egy rövid keresgélés után az interneten kitanultam, hogy a C-vitamin kb. 50 fokon kezd feloldódni, és egészen 195 fokig teszi ezt (ha valaki okosabb nálam, vagy legalábbis tovább kutakodott a témában, pontosíthat), vagyis 100 fokon csak egy része oldódik fel. Ezután tovább kevergettem a fővő bodzaszirupot, majd amikor már eléggé jól illatozott és kitisztult, lekapcsoltam, és hagytam kihűlni. Hozzáadtam kb. 30 gramm aszkorbinsavat, és flakonokba töltöttem. Lett kb. 3 liter, ötszörös hígításban ez 15 liter 500 forintért, vagyis 40 forint literje.

Tanulságok:
A szörp finom lett, de kicsit tompa íze van. Legközelebb kevesebb bodzavirágból és pár szem felszeletelt citrommal csinálom. Az aszkorbinsavtól fanyar lett, de nem citromos ízű. Végül is Gyulának igaza volt az előző bejegyzéshez fűzött kommentjében: a bodzaszörp egy kis bodzával ízesített limonádé.

Reklámok

4 Replies to “Szamárfüles bodzaszörp receptje”

  1. A “tompa íz” talán annak köszönhető, hogy a bodza természetes gumiarábikum-tartalma nem oldódott ki eléggé.

MINDEN vélemény SZÁMÍT!

